observeren-ademhaling

Observeren ademhaling

Observeren van de ademhaling is een hele andere oefeningen dan bijvoorbeeld de neusademhaling of de ademhalingsoefening: uitademing verlengen. Deze oefening is gericht op concentratie en focus. Het enige dat je doet is het observeren van je ademhaling. Klinkt makkelijk, toch? Ik vind dit zelf een van de lastigste ademhalingsoefeningen.

Observeren ademhaling uitgelegd

Als ik tien minuten alleen mijn ademhaling observeer, merk ik dat ik daarna met veel focus en aandacht aan mijn eerste klus van de dag begin. Het enige wat je doet is het observeren van je ademhaling of ademritme. Je gaat merken dat je snel afgeleid bent. Op dat moment breng je de aandacht weer terug bij de ademhaling. En dat gaat steeds sneller en makkelijker. Elke keer dat je de aandacht terugbrengt is een training in je 'concentratiespier'.

Deze ademhalingsoefening werkt als volgt:

Observeer je ademhaling in het driehoekige gebied bij de neus. Dus tussen de ogen, langs de neus naar beneden en boven de mond. Je zal in het begin merken dat je, net als ik, snel afgeleid bent door gedachten. Wanneer je dan teruggaat naar je ademhaling, vergroot je jouw vermogen om je te concentreren en verklein je de kans dat je gaat reageren op prikkels, zoals WhatsAppberichten gedurende de dag. Mocht de oefening heel goed gaan, kun je ook het aandachtsgebied nog verkleinen naar alleen het gebied boven je bovenlip, onder de neus. Ter grootte van je duim.

Instructies observeren ademhaling

Deze oefening is vooral goed voor je mentale ontwikkeling, waar bijvoorbeeld de neusademhaling meer fysieke ontspanning brengt. Ze vullen elkaar mooi aan. Waar de neusademhaling vooral rust in je lijf brengt door het verlagen van de hartslag, is deze oefening heerlijk om je concentratie en focus te vergroten. Om je gedachten goed bij de ademhaling te houden, heb ik deze PDF gemaakt die iemand voor kan lezen als je deze oefening niet alleen wilt doen. Wel kun je onderstaande tips gebruiken voordat je aan de slag gaat:

  • Wanneer: ochtend, voor het werk.
  • Waar: overal waar je rustig kan zitten.
  • Houding: zittend.
  • Doel: vergroten concentratie.
  • Hoe lang: 10-30 minuten.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij ademhalingsoefeningen? Dan kun je hier aan de slag met 7 geleide oefeningen gedurende 7 dagen. De oefeningen zijn daar via de EnergizeMe kantine en de Huddle app te beluisteren.
arrow_drop_up arrow_drop_down