arrow_drop_up arrow_drop_down

Ei-wraps of omelet: gezond ontbijt of lunch met ei

Koken, het is niet mijn hobby.

 

Ik heb er ook geen hekel aan, maar het liefst is het snel klaar, makkelijk te maken en natuurlijk lekker. Zeker als ik een drukke werkweek heb.

 

Zoals velen raak ik doordeweeks dan ook zelden een pan aan in de ochtend of middag. Dan eet ik ‘makkelijk’: volkoren brood, yoghurt of heel soms een keer een salade.

 

Maar in het weekend, als er wat meer tijd is, eet ik graag iets met ei: ei-wraps of omelet. Ook relatief snel klaar, makkelijk te maken, gezond en vooral heel erg lekker. Wat kun je bijvoorbeeld doen met ei? Dat vertel ik hier:

 

Gezonde omelet met groente, zalm, tonijn, feta of geitenkaas

De basis is simpel: voor 1 persoon kluts je 2 eieren met een scheut volle melk. Voeg alvast een snufje zout en gemalen peper toe. Ik vind het lekker om aan deze ‘basis’ al wat geraspte oude kaas toe te voegen. Dat kun je natuurlijk ook weglaten.

 

Vervolgens kun je variëren met heel veel ingrediënten, maar voor de smaak, textuur en gezondheid is het altijd goed om groente toe te voegen. Snij bijvoorbeeld wat paprika, ui en tomaat in stukjes. Verhit een pan met roomboter en bak deze groenten ongeveer 5 minuten. Dan giet je het basis ei-mengsel over de groenten (op middelhoog vuur), totdat de bovenkant gestold is. Doe dan een deksel op de pan en laat nog 2 minuten op laag vuur doorgaren. Haal hem uit de pan en leg op een bord.

 

Om zo’n omelet nog lekkerder en voller te maken (zodat je uren geen honger meer hebt) kun je hem ‘garneren’ met nog iets lekkers. Denk aan wat zalmstukjes, tonijn, feta of verse geitenkaas met wat rucola. Vouw hem vervolgens dubbel en eet smakelijk!

 

Gezonde ei-wraps met mayonaise, groente, kaas of vis

ei-wraps

Een tijd geleden had ik een fotoshoot met en bij Janneke Poort (de hardloopfotograaf van Nederland). Ik kreeg een heerlijke lunch: ei-wraps. Een heerlijke lunchvariant en ook hiermee kun je eindeloos combineren. Sindsdien maak ik nu geregeld zelf varianten van deze ei-wraps. Dat kun jij ook.

 

Ook hierbij is de basis simpel. Kluts voor 2 ei-wraps 3 eieren met wat kruiden, gemalen peper en een snufje zout. Ook hier voeg ik vaak wat geraspte oude kaas aan toe. Dit bak je vervolgens in een pan met roomboter op middelhoog vuur tot 2 dunne wraps. Leg de wraps op een bord en je kunt ze eindeloos vullen met dingen die jij lekker vindt. Wat voorbeelden van heerlijke ei-wraps:

 

  1. Mayonaise, rucola, paprika, tomaat en verse geitenkaas.
  2. Mayonaise, rucola, tonijn, augurk, ui.
  3. Mayonaise, rucola, walnoten en brie.
  4. Mayonaise, rucola, dille, tomaat en zalm (met beetje citroensap).
  5. Mayonaise, rucola, avocado en tomaat.

 

Laat je mij weten hoe jouw varianten eruit zien? Eet smakelijk! Als je meer zin hebt in een salade lees dan deze blog: gezonde vette lunchsalades om mee te nemen naar je werk.

Over de schrijver
Ik ben Maarten de Jong. Oprichter van EnergizeMe. Ik help jou aan meer energie, minder stress, meer focus, betere slaap en een gezond gewicht. Hoe? Met ademhalingsoefeningen, slim sporten en verstandiger eten. Ik ben ademcoach, sportvoedingsadviseur en expert in duursport. Maar ik ben geen ‘gezondheidsfreak’. Ik ben dol op Leffe Blond. En chocolade M&M’s zijn mijn favoriet bij de koffie. Ik heb ook écht weleens stress. Juist daarom probeer ik fit te blijven. Want met een fit lijf en een scherp brein is alles wat je doet veel leuker. Je werkdagen zijn effectiever, je kunt je beter concentreren en je hebt meer energie. Ook ná een lange werkdag en in het weekend.
Reactie plaatsen