arrow_drop_up arrow_drop_down
6 voordelen van minder suiker: weg met suikerdips en stuiterballen

6 voordelen van minder suiker: weg met suikerdips en stuiterballen

Van je energielevel stabiliseren tot afvallen: het eten van minder suiker komt van pas op allerlei gezondheidsterreinen.

 

Zelf eet ik geregeld een maand suikervrij of koolhydraatarm. Wat kan minder glucose doen met je bloedsuikerspiegel, concentratie en gewicht?

 

In dit blog deel ik de 6 voordelen die ik ervaar:

 

1. Je staat niet meteen te stuiteren

Sta je een half uur na het nuttigen van je Snickers-reep opeens te stuiteren? Dat komt doordat geraffineerde suikers snel door het lichaam worden opgenomen. Je bloedsuikerspiegel stijgt heel snel, waardoor je een korte sugar rush krijgt waarin je (soms té) hyperactief bent. De oplossing? Minder suiker. Dit is overigens ook heel effectief toe te passen op je kids als ze voor de zoveelste keer als stuiterballen in het rond springen 😊.

 

2. Om vervolgens minder snel in een dip te belanden

Na een snelle bloedsuikerstijging gaat de alvleesklier als een malle insuline produceren, waardoor suiker snel in de lichaamscellen opgenomen wordt. Dat zorgt voor een sterke bloedsuikerdaling: je belandt in een suikerdip. Door het eten van minder suiker, kun je je bloedsuikerspiegel stabiliseren en krijg je minder snel zo'n dip.

 

Punt 1 en 2 samengevat in een cartoon ;-):

Een-maand-zonder-suiker

3. Gevolg van minder suiker: je bent productiever

Je energielevel stabiliseert, waardoor je gedurende de dag meer gedaan krijgt, zelfs zónder steeds een tussendoortje te eten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

 

 

4 Je kunt je beter concentreren

Dat is ook een gevolg van je energielevel dat nu in balans is. Minder pieken en dalen betekent een verhoogde concentratie. Al moet ik eerlijk toegeven dat dat niet enkel aan minder suiker ligt: die vijf koppen koffie per dag zijn ook beste vrienden met mijn concentratievermogen.

 

Je concentratie gaat ook omhoog, omdat je minder in de suikerverbranding blijft en meer richting vetverbranding gaat. Zo hou je meer suiker over voor je brein. Hoe dat zit legt Maarten uit in deze video:

 

 

5. Wie weet, val je ook af…

Die geraffineerde suikers worden door het lichaam vaak opgeslagen als vet. Wanneer je je eetpatroon doorbreekt en die suikers slim vervangt door volle producten, zou je best eens af kunnen vallen. Vette, volle producten worden namelijk langzamer opgenomen door het lichaam. Naast dat je bloedsuikerspiegel niet zo hevig schommelt, heb je ook langer een vol gevoel in je maag. Het gevolg? Je bent minder geneigd om te snacken.

 

6. Minder suiker kan verbinden

Recentelijk lanceerde EnergizeMe de 21 dagen suikervrij challenge, waar tientallen mensen aan meedoen. Op de speciale pagina op de website staan een heleboel tips van ons en van andere ervaringsdeskundigen. Hoe houd je het vol en voel je je echt energieker? Dat lees je allemaal hier: in de EnergizeMe kantine. En het allerleukste: jij kunt hier je eigen ervaringen ook delen.

 

Ik doel in dit blog echt op geraffineerde suikers, dus suikers in bewerkte producten zoals koek, snoep en chocola. De natuurlijke suikers uit fruit raad ik natuurlijk niet af. In fruit zitten ook veel vitaminen, die je lichaam nodig heeft als bouwstenen. 

Over de schrijver
Ik ben een drieëntwintigjarige duizendpoot. Het liefst stop ik mijn week propvol met allerlei activiteiten die ik leuk vind. Sporten, lezen, studeren, werken en daarnaast óók nog genieten van het gezelschap van anderen: het staat allemaal op mijn planning. Water is mijn element. Ik ben regelmatig in het zwembad te vinden om baantjes te trekken. Hardlopen doe ik ook, het liefst drie keer per week zo’n vijf kilometer. Ik ben zeker geen fitgirl. Ik sport alleen wanneer ik er zin in heb. Ik moet er energie uit kunnen halen en dat laatste lukt lang niet altijd. Reden genoeg om daar iets aan te doen! Daarom zal ik de komende tijd een flinke dosis tips en trucs van Maarten toe gaan passen en daarover schrijven. Wat kun je van mij verwachten? Een heleboel ervaringsverslagen op het gebied van ademhalingsoefeningen, slim sporten en gezond eten. En wie weet, deel ik ook wel eens makkelijke vegetarische, vegan of suikervrije recepten die ik op een regenachtige zondag heb ontdekt…
Reactie plaatsen