arrow_drop_up arrow_drop_down

5 vet belegde boterhammen voor op het werk

‘Ik krijg die laatste paar kilootjes er maar niet af.’

 

Luuk kijkt mij hoopvol aan.

 

Ik ken Luuk al jaren en hij is de laatste vijf jaar steevast slanker geworden. Heel knap eigenlijk. Hij heeft een drukke baan, twee kinderen en een overvolle agenda. Toch heeft hij tijd gemaakt om te werken aan zijn gezondheid. Hij loopt hard en let op zijn voeding. Maar die laatste drie kilo frustreren hem.

 

‘Hoeveel boterhammen eet je tussen de middag?’ vraag ik. ‘Vijf’, antwoordt Luuk.

 

‘Misschien helpt het om het aantal boterhammen wat te minderen en je broodbeleg wat voller en vetter te maken. Ik snap dat je geen salades of een omelet gaat staan maken om zes uur ’s ochtends, maar als je vijf belegde boterhammen vervangt door twee VET belegde volkoren boterhammen, gaan die laatste paar kilo’s ook vast lukken.’

 

‘Maar vet is toch ongezond?’

 

‘Dat is wat achterhaald. Je kunt genoeg gezonde vetten op je brood doen, waardoor je uren verzadigd bent. Die vijf dun belegde boterhammen zorgen er juist voor dat je snel weer honger krijgt.’

 

Voor Luuk en de mensen die zich in zijn verhaal herkennen: vijf lekkere manieren om je boterhammen vet te beleggen. Ik ben geen Gordon Ramsay in de keuken (niet qua koken, wel qua vloeken misschien), maar dit kan iedereen en is voor elke werkdag een mooie variatie.

 

5 vet belegde boterhammen voor op het werk

 

1. Avocado/ Ei

 

Avocado en ei

 

Doe tussen twee volkoren boterhammen een halve avocado en een gekookt ei.

 

Je kunt er altijd wat oude kaas, sla of kruiden overheen doen. Dat geeft nog meer smaak. Met dit broodje zit je gegarandeerd vijf uur vol. En de avocado is inmiddels bijna ‘heilig‘ verklaard. Terecht. Gezonde vetten, vezels, vitamines en mineralen. De avocado heeft het allemaal.

 

Hij is een beetje de macho onder de vruchten ;-).

 

2. Zalm/ Mayo

 

Zalm mayonaise

 

Twee volkoren boterhammen met 100 gram zalm en een klodder mayonaise. Klinkt goed toch?

 

Mogelijk af te toppen met een beetje vers gemalen peper, sla, tomaat, augurk, kappertjes en/ of kruiden. Zalm bevat ook veel ‘goede’ vetten en zo heb je alvast één van de twee geadviseerde ‘vette vismomenten’ per week binnen.

 

Naast goede vetten bevat zalm ook vitamine D en selenium. Vitamine D helpt bij de opname van calcium en fosfor. Bij jongeren in de groei helpt het bij het vastleggen van dit calcium in de botten en het gebit in de groei. Voor de ouderen helpt het bij het voorkomen van botontkalking.

 

3. Brie/ walnoot

 

Brie

 

Natuurlijk een klassieker en makkelijk mee te nemen naar je werk. Doe een paar dikke plakken brie tussen je boterham en top het af met walnoot en rucola. Ik vind het heerlijk om ook hier wat mayonaise op te doen.

 

Als op je werk een tosti-ijzer hebt staan, kun je hem natuurlijk ook warm serveren.

 

Brie bevat veel vetten, eiwitten, vitamines en mineralen (calcium & selenium). Het bevat veel verzadigde vetten en ook natrium, dus eet dit broodje niet elke dag :-).

 

4. Tonijn

 

Tonijn

 

Dit broodje is misschien al wat meer gedoe, maar hij is wel erg lekker. Dus ik zet hem er toch bij.

 

Neem een half blikje tonijn, laat het uitlekken en mix het met een beetje mayonaise, augurk, ui en peper. Roer goed door en smeer het op je brood. Een beetje sla maakt het helemaal af.

 

Tonijn is rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

 

5. Italiaans

 

Mozzarella

 

De Italiaanse keuken is misschien wel de beste. Besprenkel de broodjes met wat extra virgine olijfolie. Snij een bolletje mozzarella in plakjes en leg die erop, samen met cherrytomaat, basilicum en peper. Voor liefhebbers van vlees; je kunt er een plakje Spinata Romana aan toevoegen voor extra smaak.

 

Heb jij nog ideeën voor een vet belegde boterham? Ik ben benieuwd.

 

Ennuh, eet smakelijk!

Over de schrijver
Ik ben Maarten de Jong. Oprichter van EnergizeMe. Ik help jou aan meer energie, minder stress, meer focus, betere slaap en een gezond gewicht. Hoe? Met ademhalingsoefeningen, slim sporten en verstandiger eten. Ik ben ademcoach, sportvoedingsadviseur en expert in duursport. Maar ik ben geen ‘gezondheidsfreak’. Ik ben dol op Leffe Blond. En chocolade M&M’s zijn mijn favoriet bij de koffie. Ik heb ook écht weleens stress. Juist daarom probeer ik fit te blijven. Want met een fit lijf en een scherp brein is alles wat je doet veel leuker. Je werkdagen zijn effectiever, je kunt je beter concentreren en je hebt meer energie. Ook ná een lange werkdag en in het weekend.
Waarom ben ik altijd zo moe ná mijn werk? > EnergizeMe

[…] Dit proces duurt ongeveer drie uur. Op dat punt zal eerder opgeslagen vet weer worden ingezet als brandstof. Ook bij de lunch gaat Paul zijn aantal boterhammen minderen, volkoren varianten nemen en deze vetter beleggen. […]

Coronastress: 14 tips om de dag door te komen > EnergizeMe
WilliamSmops
Reactie plaatsen